Škola fotografování portrét SVĚTLO
Úvodem řeknu, že pro správné použití světla je potřeba určitý cit a nadání, je důležité správně světlo na fotografii vnímat a použít ho tak jak zamýšlíte, samozřejmě postupem času pomáhají také zkušenosti, ale začátky v tomto směru nebívají vždy nejjednodušší. Každopádně Vás od fotografování portrétů nechci nijak odradit, právě naopak je to krásná práce a pokud Vás baví tak jsem si jistý, že to hravě zvládnete :D
Teď už, ale dost mého nudného okecávání a jdeme na věc.
Nejlépe Vám celé použití světla při fotografování portrétů vysvětlím na konkrétních případech.
Důležité - vždy si pamatujte - na obličej modelky musí dopadat 100% světlo (Jak to funguje u modelů si povíme níže) Jak dosáhneme toho, aby nám na obličej dopadalo 100% světlo? Čtěte prosím dále....
V praxi....
Představte si to....jdete fotit a hledáte správné místo, první na co musíte koukat je správné světlo, tak jak jsme si řekli v předchozím článku. V podstatě existuje několik variant:
Svítí nám slunce - je jasno
V tom případě mámé dvě možnosti:
Fotit v protislunci - modelku postavíme tak že slunce svítí za ní a my tak fotíme v protislunci. Tím dosáhneme toho, že modelka nebude mít v bličeji žádné světlé ani tmavé fleky, ale bude mít obličej hezky světelně stejný a na fotografii bude všude stejné světlo. Není to, ale tak úplně jednoduché v tuhle chvíli bude totiž obličej modelky sice světelně stejný, ale také tmavý, protože je ve stínu a okolo svítí slunce, ještě k tomu pokud je právě poledne a léto. Z toho důvodu je lepší fotit například na podzim, kdy je slunce slabší a níže, ale ne vždy je tu tato možnost a proto další možností je fotit v tzn. "zlaté hodince" což je cca hodinu před západem slunce, kdy nám slunce už také nesvítí takovou silou. Ale zpět k našemu řekněme extrémnímu případu. Pokud máme obličej tmavý a nastavení fotoaparátu máme na fotografování portrétu (režim A, ISO auto, clona co nejnižší f/1.8 nebo f/1.4) tak nám zbývá udělat jediná věc - zvýšit expozici pomocí expozičního volícího kolečka tak, aby jsme prosvětlili obličej, ale nepřesvetlili okolí. Zbytek se poté doladí v postprodukci.
Fotit ve stínu - osobně tuto možnost doporučuji a pokud je to jen trochu možné tak vždy fotím ve stínu. Fotografie je poté daleko sjednocenější a celkově lepší. A jak toho dosáhneme? Musíme najít místo, které je celé ve stínu, pozor pokud na našem místě prosvítá někdě slunce tak na něm budou fleky, na pozadí fotografie se to trochu snese a doladí v úpravách, ale na obličeji modelky už nikoliv. Vždy bychom měli pracovat, jako profesionálové a netahat klienta na místo, když nevíme jestli na něm budeme fotit (jestli na něm máme správné podmínky) proto existuje taková zkouška, jak se můžete ujistit, že místo je světelně správné. Jednoduše si dáte dlaň do míst, kde plánujete, že bude obličej vaší modelky. Pokud na dlani máte 100% stejné světlo (nejsou na ní tmavé či světlé fleky a celá dlaň je světelně stejná) tak víte, že místo je správné. Doufáte, že to je už všechno, ale je tu ještě jeden velmi důležitý detail. I přestože jste ve 100% stínu tak slunce odněkud svítí, neřekli byste to, ale je to tak. Pokud dlaň nastavíte směrem tam, kde je slunce tak zjistíte, že bude světlejší než, když dlaň otočíte od slunce. Modelka musí být tedy vždy obličejem směrem ke slunci, přestože je ve stínu!
Zataženo - nesvítí nám slunce (ideální pro fotografování)
V tomto případě je to daleko snažší
Fotit můžete co se týká světla kdekoliv jediné co musíte dodržet je, aby obličej modelky byl nasměrován tam odkud svítí slunce. Zdá se Vám to jako hloupost, kdž slunce ani nevidíte? Budete se divit, ale přestože slunce není ani vidět tak přesto svítí :D Ověřte si to znovu použitím Vaší dlaně.
Jak určitě ne?
Nejhorší čeho se při práci se světlem můžete dopustit je mít na obličeji modelky tmavé a světlé fleky. Proto pamatujte v obličeji modelky mít vždy 100% světlo.
A jak to funguje u modelů?
Stále tu opakuju modelka, modelka, modelka, ale jak je to při fotografování mužů? U fotografování mužů je jeden podstatný rozdíl. Žena má na fotografií být co možná nejkásnější (nejlíbivější) zatímco muž by měl vyzařovat mužnost a sílu také trochu tajemnost. To docílíme tím, že bude mít polovinu obličeje světlejší než tu druhou. Jednoduše budou platit stejné podmínky, jako při fotografování žen (stejná místa) ale muže nastavíme pouze polovinou obličeje ke slunci tak, aby měl tu druhou polovinu tmavší. Pokud budete chtít tento rozíl ještě zvětšit tak jednoduše v úpravách ztmavíme druhou polovinu tváře ještě více. Pozor, tento způsob se využívá i v ženské fotografii, ale pro začátek bych to nedoporučoval, tam je potřeba opravdu velký cit a zkušenosti, aby taková fotka vypadala dobře, tam už z fotky musí vyzařovat určitý příběh.
Tak to je snad ke světlu při fotografování portrétů všechno. V případě jakkýkoliv dotazů mne neváhejte kontaktovat.